check
גימלאים במבט צעיר: איך יוצרים win-win לגימלאים ולחברה? | מהאקדמיה לשטח

גימלאים במבט צעיר: איך יוצרים win-win לגימלאים ולחברה?

גימלאים במבט צעיר: איך  יוצרים win-win לגימלאים ולחברה?
גימלאים במבט צעיר: איך
יוצרים win-win לגימלאים ולחברה?
יצחק לנגה

שולחן היוועצות בנושא: גימלאים במבט צעיר: איך יוצרים win-win לגימלאים ולחברה?

דף סיכום דיון​​​​​​​

תקציר לשולחן: במדינת ישראל פורשים בכל שנה אלפי גימלאים היוצאים משוק העבודה ומצטרפים למעגל הפנסיונרים כשהם בריאים וחיוניים ובעלי ידע עצום שנצבר לאורך שנים רבות של עשיה וניסיון תעסוקתי.

חלק נכבד מאוכלוסיה זו מבוסס כלכלית ומעוניין בתקופת חיים משמעותית וחיונית הכוללת נתינה לחברה אך התפיסה הרווחת מתייחסת אל הפורשים כאל אוכלוסיה שיש לסייע לה ולהעניק לה כדי שלא תיפול לנטל כבד על החברה. תפיסה זו מחמיצה כמות הולכת וגדלה של אנשים שיכולים להוות הון אנושי איכותי, יוזם ומועיל לחברה בהיבטים רבים.

מבדיקה שנעשתה וממפגשים עם פורשים רבים התוכניות התומכות הקיימות אינן נותנות מענה להתנדבות איכותית ומשמעותית וחסרה גם פלטפורמה חברתית שתחזק את ההתנדבות לאורך זמן.

כיום עיקר המענה ממוקד בהתנדבות של מס' שעות או התנדבות סוציאלית ככוח אדם זול. אך הניצול של הידע וניסיון החיים של הפורש אינם באים לידי ביטוי.  

עבור הפורשים מדובר בתקופת חיים ארוכה שרבים מהם אינם יודעים כיצד להגדיר אותה מחדש ועבור רבים מהם יש צורך בפלטפורמה שתאפשר גם הצטרפות לעשיה משמעותית וגם מערך חברתי שיתמוך בכך (ולא לפעול כיחידים ובודדים, דבר שיקשה על פעילות לאורך זמן). עבור המדינה, הפורשים מהווים הזדמנות נדירה ובעלי יכולת לסייע בעלויות נמוכות למשימות לאומיות חשובות בבחינת "לטפל במה שחשוב ולא במה שדחוף" ועוד.

אנו מעוניינים ליצור מצב של תנועה לאומית וסוג של נורמה חברתית.

יחד עם זאת כדי להביא את הרעיון לידי מימוש יש צורך בגיוס שותפים לחזון חדש ובשינוי השיח, דבר הכרוך במשאבים רבים.  

במהלך השיח אשמח לקבל רעיונות ותובנות כאשר השאלה המרכזית היא כיצד מניעים את המיזם: 1. דרכים המעשיות לגיוס כספים ומשאבים מסוגים שונים לטובת הקמת המיזם

 2. מסגרת אפשרויות ההתנדבות (השמה) כדי לבנות את המיזם במודל כלכלי שיחזיק את עצמו לאורך זמן.

קצת עליי: מנכ"ל עמותת "חיבור חדש" הפועלת בזירת ההתנדבות והשירות הלאומי. בוגר בית הספר למדיניות ציבורית בתוכנית המנהלים.